خطوة رقم 62: تجمعات البشر والتوهم

عمرك شفت مجموعة كبيرة من الناس مصدقة في حاجة بعيدة عن المنطق تماماً، واستغربت ازاي هما مش واعيين بده، وازاي مكملين كأنهم صح. هل عمرك فكرت انه ممكن يكون في احتمال انك تكون زيهم بشكل ولو حتى صغير بس مش واعي بده؟

النهاردة هنستكشف تأثير الاوهام علينا وازاي بيأثر علينا كل ما العدد بتاعنا بيزيد.

من أنواع الامتثال المشابهة لتصرفات الخراف الذي قلما يعي بها البشر هو أمتثال التوهم. فيرنون هاورد

هل الاوهام بتجمع الناس مع بعض؟
كتير مننا مش واعي أننا عايشين في اوهام وفاكرين انها حقيقة، الاوهام مالهاش حاجة تسندها، لأنها مش حقيقية ومن هنا دايماً بيكون فيها فراغ، احتياج انها تثبت نفسها من خلال الناس اللي مصدقين فيها. بمعني أني لما باكون مصدق كذبة، الكذبة بتكون محتاجة أي نوع من العواميد اللي ممكن تسندها. وده بيكون بأشكال مختلفة، عمرك قبل كده كنت حاسس أنك مش متأكد من حاجة وكنت بتتكلم مع حد وبتكلمه عن الموضوع عشان يدعم فكرتك بشكل أو باخر. ولما بتلاقي الشخص ده ممكن ينتقد فكرتك ممكن تسيبه وتمشي أو متكملش كلام معاه، أو تدور على حد تاني. لولا أنك فالاول كنت بتقوله انا عايز رأيك بصراحة، ويمكن تكون في اراء معينة مهمة بالنسبة لك ولما رفض فكرتك اللي بيحصل أن انت بتعلم عليه في دماغك بشكل أو باخر واعي أو غير واعي حتى لو حد من صحابك. ولما تلاقي حد تاني يقولك انت فعلاً رأيك صح جداً وانا معاك، ممكن تكون بتحس انك سعيد جداً انه قالك كده، ويمكن في دماغك علمت عليه انه حد قريب منك. ويا سلام لو انتم مجموعة واحدة متفقة على اراء كتير. بيكون احساس فيه ثقة اكتر واكتر ان اللي أنتم بتعملوه صح وحقيقي. ويا سلام بقى لو أنتم مثلاً مدينة كاملة أو بلد مثلاً متفقين على نفس الفكرة. ده اكيد اكيد معناها أنها حقيقية. صح؟

لو 3 مليار شخص صدقوا أن الشمس بتطلع من المغرب، ده مش هيغير حقيقة ان الشمس بتطلع من المشرق.

لكن اكيد الشخص اللي مصدق في كذبة خصوصاً لو في ناس كتير المفروض انها بتفهم وفي مقام عالي مصدقينها ذيه. اكيد صعب جداً انه يعترف انه كان غلط. صعب يعترف انه مش ذكي أو واعي ذي ما هو متخيل نفسه. الموضوع محتاج صدق مع النفس كبير. لكن لما الاكاذيب ده يكون مبني عليها حضارتك أو المكان اللي أنت عايش فيه. أو صداقات أو علاقات مع ناس مهمة في حياتك أكيد الموضوع مش هيكون سهل. ايه اللي هاخسره لما اعترف بحقيقة اني مش عارف ومش متأكد. ايه اللي هيحصل؟ حياتي هتتغير ازاي. انا هاتغير ازاي؟

ومن هنا ما تتفاجئش لما تشوف مجموعة كبيرة من الناس متجمعة مع بعض ومصدقة في حاجة مش حقيقية والموضوع من برا لناس كتير ممكن يكون باين انه كذب، لكن الاوهام بتحتاج ناس تصدق فيها عشان تسندها. لكن الحقيقة بتقف لوحدها. وممكن كلمة واحدة منها تدمر مليارات من كلام الباطل. الحقيقة مش محتاجة أي حاجة تسندها عشان مسنودة بنفسها. الحقيقة مش محتاجة مجموعات أو تجمعات عشان تكون حقيقة.

ومن هنا الامتثال والانصياع للاوهام حوالينا بيجمع الناس بأشكال مختلفة، وتجمعاتهم دي بتزود اوهامهم اكتر واكتر انهم على حق. ومن هنا لو انت فعلاً مهتم انك متكونش واقع في اوهام مسيطرة عليك وعلى حياتك بتضرك وبتضر اللي حواليك. لازم تاخد نظرة عميقة في كل حاجة انت متجمع فيها مع ناس تانية وواثقين في رأيكم، واسأل نفسك هل الرأي أو الفكرة دي صح؟ ولا أنا شايفها صح عشان احنا عدد كبير مصدقين فيها. لو ده فعلاً صح هل لو حد انتقد أو قال فكرة بتعارض اللي انا شايفه، بتخليني احس بأيه؟ لوانا على حق عمري ما هاحس اني مهزوز من جوا. وده ثبات الحقيقة بيكون ليه اثر. ومن خلال ده تقدر تعرف، ومع التحقق والنظر بعمق كل شيء بيوضح.

دمتم واعيين دائماً امين.

About Ahmad Salahudin

La Ilaha Ila Allahu
هذا المنشور نشر في 1-حقائق غريبة عن غابة البشرية وكلماته الدلالية , . حفظ الرابط الثابت.

اترك تعليقًا

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار ووردبريس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s